مهدکودک و پیش دبستانی خانه ما در اکباتان

مهدکودک و پیش دبستانی خانه ما در اکباتان

با توجه به روش استعدادیابی گاردنر، معماری داخلی این مکان نیز در همین راستان انجام شده است برخی از موسسات استعدادیابی کودکان در حال حاضر به شناخت استعداد کودکان می پردازند در صورتی که این مجموعه علی رقم شناخت استعداد کودکان به پرورش آن ها نیز می پردازد

شهرک اکباتان، بلوار اصلی فاز ۱، خیابان بیمه ۴، کوچه سهیلی، پلاک ۶
نام مدیر:
لیلا صالحی
گروه سنی:
شیرخوار تا پیش دبستانی
مجوز:
بهزیستی
ساعت کاری
از ۷ صبح تا ۱۸ عصر
معرفی مهدکودک / موسسه

مهدکودک خانه ما از منسجم ترین و ویژه ترین مهدکودک های حوالی اکباتان و بیمه است. مدیریت این مهدکودک با خانم لیلا صالحی برگزار کننده کلاس های مادر و کودک در منطقه غرب تهران است. این مهدکودک با الهام از روش هوارد گاردنر به شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان می پردازند تا از پس این استعدادیابی انسان هایی شاد و آزاد تربیت کنند.

با توجه به روش استعدادیابی گاردنر، معماری داخلی این مکان نیز در همین راستان انجام شده است برخی از موسسات استعدادیابی کودکان در حال حاضر به شناخت استعداد کودکان می پردازند در صورتی که این مجموعه علی رقم شناخت استعداد کودکان به پرورش آن ها نیز می پردازد.

خانه ما اعتقاد دارد انسان ها بایستی در یک تعادلی آموزش دیده و پرورش پیدا کنند برای این منظور به تمامی استعدادهای کودکان به یک نسبت پرداخت می شود تا کودک از تعادل خارج نگردد. آموزش و پرورش هر استعدادی در مهدکودک خانه ما دارای سیر تکاملی منظمی از مبتدی تا پیشرفته است پس می توانید مطمئن باشید مسیر روشنی پیش روی کودک شما است.

اما برای شناخت مهدکودک خانه ما بهتر است به جدول محتوایی زیر رجوع کنیم

استعدادیابی کودکان در مهدکودک خانه ما

اگر چه در روش استعدادیابی هوارد گاردنر، تمرکز بر پرورش و به ثمر نشاندن حداقل یک هوش برتر از بین تمامی هوش های نه گانه است اما در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، شخصیت کودک نه تنها تک بعدی رشد می کند بلکه قادر به کنترل و شکوفایی سایر توانمندی ها و استعدادهای خود نخواهد بود و آینده او دستخوش آسیب جدی می شود.

یکی از اهداف آموزشی در مجموعه خانه ما در زمینه رشد و تربیت شخصیت کودکان توجه به تمامی استعدادها و توانایی آنان است تا علاوه بر کشف و شناخت به موقع بتوانند آن ها را در مسیر درست نیز قرار دهند تا آینده درخشانی برای آنان رقم بخورد.

استعدادیابی کودکان در مهدکودک خانه ما بر اساس بازی های مبتنی بر روش های هوارد گاردنر است تا بتوانیم استعداد کودکان را بدون آن که احساس کنند تحت فشار و یا زور هستند به شکل غیر مستقیم بشناسیم.

پس از شناخت و دسته بندی تمامی هوش های آنان، آموزش و پرورش غیرمستقیم که اغلب شامل روش های مانند بازی و داستان گویی است توسط مربیان مجموعه انجام می شود.

دلیل توجه به پرورش یکسان تمامی هوش های نه گانه کودکان

انسان ها از بدو تولد تا حتی میانسالی علاقه زیادی به جلب نظر دیگران دارند. کودکان نیز از این قضیه مستثنی نیستند و همواره در تلاش اند توجه اطرافیان را به خود جلب کنند این رفتار در زمان انجام فعالیت های مورد علاقه آن ها بیشتر دیده می شود.

در صورتی که اطرافیان فقط به این نیاز کودکان در زمان انجام فعالیت های مورد علاقه که اغلب مرتبط با هوش برتر آنان است توجه کنند، شخصیت کودک تک بعدی رشد می کند.

پرورش کودکان تک بعدی به دلیل بی توجهی به سایر توانمندی آنان رخ می دهد. به همین دلیل مجموعه ما در تلاش است که نه تنها تمامی توانمندی کودکان را بشناسد بلکه برای تربیت کودکان دارای شخصیت چند بعدی و متعادل نیز زمینه مناسب رشد و شکوفایی را فراهم می کند تا کودکان دچار مشکلاتی مانند شخصیت تک بعدی، تعصب بی جا و یا بی علاقگی نسبت به تعامل با محیط اطراف نشوند.

زمانی شناسایی و پرورش یک استعداد اهمیت پیدا می کند که آن در مسیر درست و برای بهتر کردن زندگی فرد و اطرافیان به کار گرفته شود در غیر این صورت کشف چنین استعدادی بی ارزش است.

نحوه استعدادیابی کودکان در مهدکودک خانه ما

بسیاری از مردم از گذشته تا اکنون به دلیل عدم آگاهی، فقط افرادی را که در محاسبات ریاضی با استعداد هستند را باهوش می خوانند و توجه چندانی به سایر استعدادها و توانمندی افراد ندارند و از آن ها چشم پوشی می کنند.

آلفرد بینه در سال ۱۹۰۳ میلادی اولین شخصی بود که برای شناسایی دانش آموزان باهوش از آزمون هوش یا IQ استفاده کرد. البته این آزمون نیز دارای نواقصی بود از جمله اینکه در آن فقط دو گروه باهوش و غیر باهوش دیده می شد.

  • گروه اول: برچسب باهوش بودن برای این گروه از افراد همیشه خوشایند نبوده است و پیامدهای ناگواری را نیز به دنبال داشت از جمله آن که این گروه از افراد باتوجه به انتظارت زیادی که از سمت اطرافیان به دلیل هوش بالا دریافت می کردند اغلب دچار فشار روحی زیادی بودند.
  • گروه دوم: این گروه از افراد نیز به دلیل اینکه از سوی اطرافیان همواره غیر باهوش نامیده می شدند انگیزه و رغبتی برای دستیابی به اهداف و آرزوهای خود نداشتند.

هوارد گاردنر اولین شخصی بود که در سال ۱۹۸۳ با مطرح کردن نظریه هوش های چند گانه انقلابی در نگرش افراد نسبت به استعداد و توانمندی به وجود آورد.

در نظریه هوارد گاردنر هیچ یک از افراد کم هوش و یا غیرباهوش دسته بندی نمی شوند زیرا هر شخض در یک زمینه ای باهوش است و استعداد دارد. نکته جالب این روش در مقایسه با سایر روش های قبلی نبود برتری هر یک از هوش های چندگانه نسبت به سایرین است.

شرایط محیط زندگی افراد یکی از عوامل تاثیرگذار بر هر یک از هوش های چندگانه افراد است. به طوری که با تغییر شرایط، ممکن است افراد با توجه به اکتسابی بودن آن ها ضعف و یا شدت آن را نیز متوجه گردد.

گاردنر در ابتدا هوش ها را در ۸ دسته تقسیم بندی کرد اما پس از مدتی آن ها را در ۹ دسته جای داد که شامل:

  • هوش منطقی - ریاضی
  • هوش زبانی - کلامی
  • هوش درون فردی
  • هوش برون فردی
  • هوش دیداری - تجسمی
  • هوش بدنی - حرکتی
  • هوش موسیقیایی
  • هوش طبیعت گرا
  • هوش هستی گرایی

هوش دیداری - تجسمی

تعریف: توانمندی بالا در زمینه هوش دیداری سبب می شود که افراد نه تنها در اجرا بازی های همچون جورچین و پازل عملکرد خوبی داشته باشند بلکه با توجه به قدرت بالا در زمینه تصویر سازی و تخیل، در جهت یابی و نقشه خوانی نیز شگفت انگیز ظاهر شوند. هنرمندان فعال در زمینه عکاسی، نقاشی و فیلم سازی از جمله افراد دارای این استعداد هستند.

شغل: توصیه می شود افرادی که در زمینه هوش دیداری با استعداد هستند در مشاغلی مانند فیلم سازی، نقاشی، عکاسی، نقشه خوانی و طراحی فعالیت کنند.

نحوه پرورش: در مهدکودک خانه ما، تلاش تمامی مجموعه بر آن است که متناسب با سن کودک و اجرای بازی های مانند پازل و فعالیت های مسیریابی مبتنی بر رنگ و فلش این هوش را در کودکان تقویت و پرورش دهند.

از دیگر فعالیت های مرتبط جهت پرورش و تقویت این هوش که در مهدکودک خانه ما برگزار می شود، فراهم کردن شرایط برای خلق نقاشی های خلاق و بیان خواسته ها و تخیلات ذهنی کودکان است در این زمینه نیز رشد یابند.

هوش زبانی - کلامی

معرفی: از مشخصات کودکان دارای هوش کلامی بالا، استعداد ویژه آنان در مهارت های خواندن، نوشتن، حرف زدن و شنیدن است. اغلب کودکان دارای این استعداد در جمع آشنایان  در حال تقلید صدا، لطیفه گویی و حتی رهبری دوستان هم سن و سال دیده می شوند.

شغل: نویسندگی، شاعری، مجری، مشاور، مذاکر کننده، سیاستمدار، وکیل و حقوقدان از جمله مشاغلی هستند که برای افراد دارای هوش زبانی- کلامی بسیار مناسب است.

نحوه پرورش: از اهداف آموزشی مجموعه خانه ما برای تقویت این هوش، فراهم کردن زمینه برای آشنایی بیشتر کودکان با لغات و جملات جدید است.

همچنین باتوجه به تاثیر تعاملات بر بهبود این مهارت، تمامی کارکنان و مربیان مجموعه در تلاش ایم که تا به این کودکان بیاموزیم علاوه بر حرف زدن نیاز دارند که مهارت شنیداری را نیز بیشتر استفاده کنند. باتوجه به تاثیر آموزش مهارت ها با سایر زبان ها گاهی برخی موارد نیز با زبان دیگر ( انگلیسی) به آنان یاد داده می شود.

هوش موسیقیایی

شناسایی افراد دارای هوش موسیقیایی معمولا با توجه به رفتاری که بروز می دهند صورت می گیرد اغلب این افراد توانمندی ویژه ای در درک وزن و ریتم، آواز خواندن، شعر سرایی، ساخت آهنگ و حتی شنیدن بروز می دهند.

شغل: افرادی که در زمینه هوش موسیقیایی استعداد دارند، در صورتی که در مشاغلی مانند رهبر ارکستر، ساخت آلبوم های موسیقی، آهنگسازی، خوانندگی، نوازندگی، تدریس آواز و تهیه کنندگی رادیو مشغول شوند، آینده بسیار درخشانی در انتظار آنان خواهد بود.

نحوه پرورش: برگزاری کارگاه های موسیقی در مجموعه خانه ما، به منظور تقویت و رشد بهتر هوش موسیقیایی صورت می گیرد. هدف مجموعه بر آن است که نه تنها شناخت کودکان را از نت های موسیقی و درک و وزن ریتم ها بیشتر کند بلکه به شکوفایی این استعداد نیز کمک می کند. پخش موسیقی های مختص کودکان و

انجام حرکات خاص به همین منظور انجام می گیرد.

هوش منطقی - ریاضی

معرفی: از مشخصه اصلی افراد دارای هوش منطقی-ریاضی می توان به مهارت و توانمندی بالا آنان در زمینه تجزیه و تحلیل؛ ارزیابی؛ استدلال و حل مسائل اشاره کرد. شطرنج بازان نیز از این نظر دارای هوش بالایی هستند.

شغل: افرادی که دارای هوش ریاضی هستند در صورتی که در مشاغلی مانند ریاضی دان، دانشمند، کاراگاه، مدیریت عملیات، تکنسین، مهندسی، برنامه نویسی کامپیوتر مشغول شوند، آینده موفقیت آمیزی در انتظارشان است.

نحوه پرورش این هوش: برای تقویت و پرورش بهتر این استعداد، تلاش مجموعه و کارکنان بر آن است تا کودکان این مهارت را با تفریح و سرگرمی یاد بگیرند تا سطح کارآمدی آنان زیاد شود.

به همین دلیل آموزش در زمان بازی و آزاد گذاشتن آنان در مواقع بروز مشکلات به دستیابی به این هدف کمک می کند.

هوش بدنی - حرکتی

معرفی: علاقه به اجرا بازی های مانند پانتومیم و بازیگری معمولا نشان دهنده استعداد افراد در زمینه هوش بدنی-حرکتی است به همین دلیل در رفتار این گروه از کودکان مهارت بالایی در اجرا حرکات ریز و درشت و تکنیک های ورزشی دیده می شود.

شغل: وجود استعداد بالا در هوش بدنی-حرکتی زمینه ساز موفقیت این افراد در مشاغلی مانند بازیگری، ورزشکار، هنرمند، کارگر کارخانه، کمدین، باغبان و جراح است.

نحوه پرورش: باتوجه به تاثیر بسیار مثبت حضور در فعالیت های مانند قیچی کردن، درست کردن کاردستی و کشیدن نقاشی بر تقویت هوش بدنی-حرکتی، مربیان مجموعه ما کودکان را تشویق به حضور در چنین فعالیت هایی می کنند.

ورزش های مانند ژیمناستیک نیز کمک می کند مهارت های حرکتی ریز توسعه یابند که در این مجموعه برگزار می شود.

هوش طبیعت گرا

معرفی: علاقه به حضور در محیط زیست و آنچه که به آن مرتبط است مانند حیوانات و گیاهان از خصوصیات افراد دارای هوش طبیعت گرا است به همین دلیل در صورتی که آموزش و یادگیری برای این افراد در فضای آزاد صورت گیرد عملکرد بهتری نشان می دهند.

شغل: مشاغلی مانند زیست شناس، دام پزشک، کشاورز، جنگلبان، هواشناس، گیاه شناس، ستاره شناس برای این گروه از افراد با توجه به استعدادی که در زمینه هوش طبیعت گرا دارند بسیار توصیه می شود.

نحوه پرورش: برگزاری گردش های علمی در محیط های مانند باغ وحش، پارک ژوراسیک و ... از جمله فعالیت های است که در مجموعه خانه ما برای تقویت بهتر هوش طبیعت گرا انجام می گیرد.

باتوجه به علاقه زیادی که این کودکان به فضای باز دارند مربیان مجموعه از فرصت های کوتاه نیز استفاده می کنند تا آن ها فرصت باغبانی و کنکاش در محیط باغ و فضای باز را از دست ندهند.

هوش هستی گرایی

معرفی: دیدگاه کودکان دارای هوش هستی گرا نسبت به سایرین متفاوت است تفکر فلسفی نسبت به محیط پیرامون و تمایل به سفر به کرات از مشخصه اصلی این کودکان است. اغلب دیده می شود که آنان با مطرح کردن سوالاتی در تلاش اند که با مفهوم زندگی بیشتر آشنا شوند.

شغل: مشاغلی مانند فیلسوف، رهبر مذهبی، درمانگر، مشاور، نویسنده قصه های علمی-تخیلی برای کودکان دارای هوش هستی گرا بسیار مناسب است.

هوش درون فردی

معرفی: پشتکار و پیگیری مستمر در امور از مشخصه اصلی افراد دارای هوش درون فردی است. این گروه از افراد به دلیل داشتن این توانمندی از ریسک کردن به شدت استقبال می کنند و تنهایی را بر حضور بر جمع ترجیح می دهند. استقلال طلبی و پیگیری جدی علائق شخصی نیز از هوش درون فردی آنان نشات می گیرد.

شغل: در صورتی که افراد دارای هوش درون فردی در مشاغلی مانند معلم، ورزشکار، خلبان، هنرمند، نویسنده، سرمایه گذار و پست چی فعالیت کنند عملکرد بسیار خوبی به دست خواهند آورد.

نحوه پرورش: با توجه به اینکه شناخت درست و بروز احساسات در موقعیت های مختلف به آگاهی کودکان از درون خویش بسیار کمک می کند تلاش مجموعه خانه ما بر آن است که با فراهم کردن موقعیت هایی این هدف را میسر کند.

هوش میان فردی

معرفی: استعداد و وجود هوش میان فردی موجب می شود که فرد عملکرد بسیار خوبی در موقعیت های مانند کارگروهی، همکاری و مدیریت احساسات بروز دهد. همچنین این افراد در موقعیت های که نیاز به درک دیگران و متقاعد سازی آنان است نسبت به سایرین بهتر ظاهر می شوند.

شغل: از مشاغل مناسب برای این گروه از افراد می توان به معلمی، مدیریت، مشاور املاک، آرایشگری، پرستاری و مددکار اجتماعی اشاره کرد.

نحوه پرورش: از جمله فعالیت های که در زمینه تقویت و پرورش هوش میان فردی و روحیه همکاری در مجموعه خانه ما برگزار می شود، فعالیت های گروهی مانند ساخت کاردستی های گروهی است.

به طور کلی مواردی مانند توضیح درس برای همکلاسی ها و حضور در بازی های گروهی تاثیر بسیار مثبتی در این زمینه دارد به همین دلیل مربیان مجموعه ما توجه ویژه ای به برگزاری چنین فعالیت هایی دارند.

دوره های مادر و کودک

مهدکودک خانه ما برگزار کننده دوره های تخصصی مادر و کودک در غرب تهران می باشد که لیست این دوره ها به مرور زمان کامل تر می شود.

نام مدیر
لیلا صالحی
مجوز
بهزیستی
کارکنان
۲۰
گروه سنی
شیرخوار تا پیش دبستانی
ساعت کاری
از ۷ صبح تا ۱۸ عصر

افزودن دیدگاه جدید