گفتار درمانی کودک ۲ و ۳ ساله

گفتار درمانی کودک ۲ و ۳ ساله

این نوشتار توسط مشاورین و درمانگران مجموعه نورولند (فرزندان برتر سابق) نگاشته شده است که در این پانزده سال فعالیت، کوله باری از تجربه موفق در زمینه درمان اختلالات کودکان بدون دارو بر جای گذاشته اند.

شما تنها با اختصاص چند دقیقه وقت و مطالعه مطلب پیش رو علاوه بر آن که با مباحث رایج اختلالات گفتاری و زبانی و تفاوت های شاخص آنها آشنا شوید همچنین می توانید با شناخت علائم هشدار دهنده اختلالات گفتاری کودکان دو و سه سال در زمان طلایی جهت درمان اقدام کنید تا شاهد بازده بیشتری نیز باشید.

مشاوره آنلاین

اگر فرزند شما نیز با مشکل گفتاری دست و پنجه نرم می کند اما به دلیل سکونت در شهرستان برای اقدامات درمانی تردید دارید مجموعه نورولند برای رفاه حال تمامی خانواده های عزیز ایرانی ساکن هر کجای این مرز و بوم پهناور، امکان مشاوره تصویری فراهم کرده است.

تنها با استفاده از شبکه های اجتماعی رایج واتساپ و اسکایپ می توانید با برترین مشاوران کشور گفتگو موثر داشته باشید.

چرا باید اختلالات گفتار و زبان را بهتر شناخت؟

زمانی می توان شاهد بهبودی و اثربخشی راهکارهای درمانی بود که تشخیص در زمان طلایی صورت گرفته باشد.

اختلالات گفتاری به ویژه در سنین پایین تر علائم متفاوتی دارند که هر یک از کودکان درگیر ممکن است شواهد رفتاری خاصی نیز بروز دهند.

کارشناسان توانمند فرزندان برتر نیز برای حل معضل تشخیص درست، مقالات تخصصی و پایه گفتار درمانی را جمع آوری و در وبسایت خود قرار داده اند تا تمامی افراد با هر میزان از سواد، بتوانند بهره کافی ببرند و آینده هیچ کودکی قربانی عدم آگاهی نشود.

البته زمانی می توانید درک درستی از این مطالب داشته باشید که با اصطلاحات رایج بیگانه نباشید. به همین منظور در ادامه به تفصیل هر یک از این واژگان شرح داده می شود، پیشنهاد می کنیم این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا سلامتی فرزندتان از دردسرهای احتمالی دور بماند.

اختلال زبان و انواع آن

تشخیص درست اختلال های زبان یکی از مهارت های تخصصی کارشناسان و افراد دوره دیده است اما شما پدر و مادر عزیز نیز می توانید با توجه به شواهد رفتاری نه تنها این اختلال را به موقع شناسایی کنید بلکه آن را از اختلال گفتار نیز تفکیک نمایید.

کودکان درگیر با اختلالات زبان در مقایسه با سایرین در مدیریت مکالمات بسیار ساده ناتوان هستند، کاربرد غلط واژگان، عبارات و حتی استفاده از لحن نامتناسب نیز سبب ناهماهنگی کلام و منظور ذهنی آنان شده است.

همچنین در موقعیت های مختلف قادر نیستند از زبان بدن به خوبی بهره بگیرند. این گروه همواره ممکن است مورد سرزنش و حتی تحقیر دیگران قرار گیرند بی جهت نیست که علاقه چندانی به مراوده حتی با نزدیکان نیز ندارند.

در این صورت نیاز است که فرد به متخصص ارجاع داده شود تا در صورت محرز شدن اختلال زبان اقدامات درمانی سریعتر به کار گرفته شوند.

زمانی والدین در گفتار کودک خود شواهدی مشاهده کردند مبنی بر آنکه جملاتی بسیار کوتاه با واژگانی تکراری، ناقص و با گرامر غلط به کار می برد نیاز است برای دور ماندن از عواقب احتمالی سریع تر پزشک را در جریان بگذارند تا با توجه به مستندات رفتاری تشخیص درست صورت گیرد.

برخی این کودکان از اختلالات زبانی با شدت وسیعتر رنج می برند و حتی در درک مفاهیم ساده صبحت های دیگران نیز عاجزند.

بد نیست بدانید که از دیگر تقسیم بندی های رایج  اختلالات زبان برحسب علت بروز آنها است. در صورتی که فرد در اثر ضربه، سکته یا تومور دچار این گروه از اختلالات شود به آن، نوع اکتسابی می گویند.

اما بسیاری از افراد درگیر را کودکانی تشکیل می دهند که از همان بدو تولد از این مهارت محروم هستند.

کارشناسان اختلال زبان بیانی و اختلال زبان دریافتی را به عنوان زیر مجموعه اختلالات زبان تقسیم بندی می کنند که با توجه به گستردگی این قبیل مشکلات، خود نیز دسته بندهای جزئی تری دارند.

اگر مایل هستید در این باره بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقالات تخصصی وب سایت نورولند را از دست ندهید و در صورت چالش یا سوال آن را با کارشناسان مطرح کنید.

منظور از اختلال زبان- بیانی چیست؟

اختلال زبان- بیانی معمولاً به صورت ناخود آگاه در گفتار کودکان بروز می کند و در صورت گوشزد به سختی این حقیقت باور نکردنی می پذیرند.

آنان اگر چه از ضعف مهارت کلامی چندانی برخوردار نیستند ولی ناتوانی درک افکار و مفاهیم ذهنی، توانسته ضعف مشهودی در بیان آنها ایجاد کند، به طوری که حتی نزدیک ترین اقوام نیز به سختی سرنخ های کلامی آنها را متوجه می شوند.

اختلال زبان- دریافتی

آیا شما نیز در اطرافتان کودکی دارید که حتی نمی تواند معمول ترین جملات را به خوبی بفهمد و با واکنش نامناسب سبب تعجب شما می شود، دور از انتظار نیست که این کودک درگیر اختلال زبان-دریافتی باشد.

این کودکان معمولا علی رغم علاقه به مراودات به عنوان دوست انتخاب نمی شوند متاسفانه این عدم پذیرش زخم عمیقی نیز بر پیکره احساس آن ها وارد می کند.

 اختلالات گفتاری و شناخت بهتر انواع آن

کارشناسان برای تفکیک بهتر اختلالات گفتار و زبان شواهد تشخیصی را بیان کرده اند تا والدین نیز بتوانند سریع تر علائم را تشخیص داده و در شروع اقدام های درمانی تاخیر نکنند. توجه به تلفظ درست کلمات می تواند سیر الگوی رشد مهارت های کلامی را بهتر مشخص کند.

البته فراموش نکنید که تلفظ غلط برخی از حروف همچون "س، ز، ر، ت" نمی تواند به معیوب بودن سیستم گفتاری تاکید داشته باشد.

اغلب کودکان در سنین پایین به شکل سطحی و زودگذر با این اشتباهات تلفظی دست و پنجه نرم می کنند و گروه بسیاری نیز بدون درمان با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند.

اما در صورتی که همچنان این معضل با افزایش سن نیز پیشرفت کند نیاز است که با متخصص درمانگر در این زمینه مشاوره تخصصی ترتیب داده شود تا از بروز مشکلات وسیع تر نیز پیشگیری شود.

همان طور که اشاره شد هر اختلال گفتاری فارغ از علت، علائم متنوعی نیز دارد که سبب شده کارشناسان هر یک را به صورت جداگانه نام گذاری کنند. اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

لکنت زبان

 این نوع اختلال گفتاری رایج، بیشترین تاثیر خود را در بیان سلیس و روان گفتاری کودکان می گذارد متاسفانه بروز آن، به حدی در بین کودکان و حتی بزرگسالان شایع شده است که روز بیست و دوم اکتبر را در تقویم نیز به روز لکنت زبان نام گذاری کرده اند.

اگر کودک علاوه بر آن که برخی از حروف را تکرار می کند، قادر نیست هجاها و کلمات خاصی را بیان کند می تواند نشان دهنده این نوع اختلال باشد.

این نوع ناروانی در گفتار اغلب خود به خود ناپدید می شود اما کودک علاوه بر کشیده گویی کلمات و حروف ممکن است در اثر تلاش برای بیان صحیح، علائم دیگری همچون لرزش فک و لب ها، کج شدن سر و پلک زدن مداوم را نیز به نمایش بگذارد که نیاز به اقدامات جدی درمانی است تا از مشکلات احتمالی در مدرسه و کاهش عملکرد اجتماعی نیز دور بماند.

به طور کلی زمانی نیاز است که به گفتار درمانگر مراجعه کرد که این اختلال بیش از سه هفته همراه کودک باشد.

دیس آرتریا

این نوع اختلال حرکتی - گفتاری معمولاً به علت آسیب اعصاب محیطی یا مرکزی بروز می کند و فرد را در زمان بیان جملات با چالش هایی مواجه می کند.

افراد درگیر علاوه بر آن که بیانی ناله وار و بی حال دارند از سرعت گفتاری بسیار پایین نیز برخوردارند که شنونده را اذیت می کند.

اختلال نوک زبانی

این نوع اختلال قابل درمان ممکن است به علت شرایط محیطی نامناسب بروز کند و یا فرد خود به خود این شواهد گفتاری را نشان می دهد تا زیر ذره بین والدین باشد و به نوعی جلب توجه کند.

معمولا در گفتار آن ها برخلاف لکنت زبان مشکل تلفظی برخی از حروف دیده می شود. به طور مثال تتاب را جایگزین کلمه کتاب می کنند.

در صورتی که با گذشت زمان همچنان این اختلال وجود دارد بهتر است اقدامات درمانی را به صورت جدی شروع کنید تا به علت کمبود اعتماد به نفس کودک دچار مشکلات بیشتری نشود.

آپراکسی

اگر چه افراد کمی این نوع اختلال درک نشده را در گفتار نمایش می دهند اما توانمندی فرد را برای برنامه ریزی و هماهنگی حرکات عضلات به طور محسوسی تحت الشعاع قرار می دهد.

در حقیقت این گروه اگر چه عضلات سالمی دارند ولی قادر نیستند اصوات مناسبی را بیان کنند. ناتوانی در بیان افکار به علت ضعفی است که در هماهنگی حرکات عضلات دیده می شود.

گفتار درمانی کودک ۲ ساله

 راهکاری برای تشخیص اختلالات کودکان دو ساله و لزوم استفاده از خدمات گفتاری درمانی

گفتار درمانی متدی علمی است که افراد متخصص از طریق تمارین و فعالیت های موثر به بهبود اختلالات گفتاری کودکان کمک می کنند.

اگر دوست دارید که بدانید چه زمانی یک کودک دو ساله نیاز به دریافت خدمات گفتار درمانی دارد و همچنین از موثرترین روش هایی که نقش پیشگیری دارند مطلع شوید تا انتها مطلب با ما همراه باشید.

الگوی گفتاری کودکان سالم به چه صورت است؟

الگوی گفتاری کودکان سالم به این صورت است که از دوازده ماهگی کودک می تواند با کلمات محدود توانمندی گفتاری خویش را به رخ بکشد، با افزایش سن در هجده ماهگی دایره واژگان به بیست کلمه نیز می رسد.

دو سالگی سنی است که کودک با استفاده از دنیای واژگان پنجاه کلمه ای خود نه تنها جملاتی دو کلمه ای و مناسب می سازد بلکه تصویر ذهنی درستی نیز از مفاهیم شکل می دهد.

درک کاربرد جملاتی مانند غذا بخور، توپ را به من بده، پرتاب کن و ... از مهارت های شاخص آن ها است.

فراموش نکنید که هر کودک از استعدادها و نقاط قوت بسیاری برخوردار است که می تواند با استفاده از آن ها، تجارب دلچسبی را به دست آورد.

معیار تشخیص پیمایش درست رشد توانمندی های کودک، توجه به مسیر توسعه شخصی است. در هر سنی از دو، سه یا چهار سالگی کودک، سطح کارآیی متفاوتی از نبوغ و استعدادها نمایان می شود. هر گونه اختلال در این مسیر را باید به منزله یک زنگ خطر جدی در نظر بگیرید.

فراموش نکنید زمانی متخصص درمانگر می تواند به درمان اختلالات کودکان کمک کند که تشخیص در زمان طلایی اتفاق افتد، در غیر این صورت نمی توان شاهد نتایج ماندگار بود.

پس این مستندات رفتاری را جدی بگیرید تا متوجه شوید که گفتار فرزندتان در مقایسه با سایرین عقب است و یا خیر.

علاوه بر جلسات گفتار درمانی، تمارین و فعالیت های ساده و سرگرم کننده ای وجود دارند که به کودک کمک می کند زودتر مراحل رشد را سپری و همانند سایر هم سن و سالان از این طریق با دیگران ارتباط سازنده ای نیز برقرار نماید.

در ادامه به برخی از روش های گفتار درمانی کودکان در منزل اشاره می کنیم تا فرزند شما نیز از تاثیرات شگرف آن بهره ببرد:

مکالمه دو نفره با کودک متناسب با الگوی استاندارد گفتاری

یکی از اقدامات موثر، برقراری مکالمه با جملات آسان و دستورات بسیار ساده است. فراموش نکنید در این سن کودک می تواند جملات دو کلمه ای را به خوبی درک کند.

بهتر است شما نیز با صدای واضح و رسا جملاتی متناسب با هوش و علاقه کودک انتخاب کنید تا علاوه بر پرورش مهارت درک، او را ترغیب کنید به تکرار جملات بپردازد.

تشویق کودک می تواند نتایج دوچندانی را به نمایش بگذارد، علاوه بر آن که کودک لذت وافری نیز می برد.

ساخت آلبوم ساده

ساخت آلبوم با تصاویر مورد علاقه کودک می تواند یک دیگر از فعالیت های مفرح و تاثیرگذار باشد. کودکان معمولا به حیوانات و گیاهان علاقه بسیاری دارند شما نیز می توانید از این فرصت استفاده کنید تا علاوه بر آموزش دسته بندی، شرایطی را فراهم کنید تا خلاقیت و نبوغ گفتاری کودک نیز تقویت شود.

آموزش کلمات پرسشی به کودک

یکی از چالش هایی که کودکان دو ساله با آن مواجه هستند تشخیص لحن کلام به ویژه در جملات اخباری و سوالی است.

شما می توانید جملاتی ساده و دو کلمه ای را که موضوعی مورد علاقه کودک دارند انتخاب کنید تا علاوه بر آموزش لحن درست، شاهد پیشرفت شگرف توانمندی نیز باشید.

پرسیدن سوالاتی همچون:

  • تو پسر هستی؟
  • دستت کو؟
  • چند سالته؟

علاوه بر آن که می تواند جلوه بدیعی از نبوغ کودک را نشان دهد فضایی بدون استرس و اضطراب را نیز فراهم می کند تا مکالمه ساده و موثر داشته باشید.

آیا می دانید دریافت خدمات گفتار درمانی برای چه کودکانی الزامی است؟

اگر شما دوست ندارید در آینده نه چندان دور جز پدر و مادرانی باشید که بگویید کاش زودتر می دانستم، بهتر است به مهارت های رفتاری کودکان به ویژه گفتار طبیعی مطابق با الگوی سنی توجه داشته باشید.

معمولا شروع استفاده از مهارت های کلامی را می توان در یک سالگی دید، اما رفته رفته کودکان می آموزند از این ابزار به شکل قدرتمندتری استفاده کنند.

دو سالگی سنی است که تلفیق جذاب جملات دو کلمه ای در بیان کودکان پدر و مادر را غرق لذت می کند.

سه سالگی را نیز می توان نقطه عطفی در گفتار کودکان دانست که تغییر ملموسی در این توانمندی رخ می دهد. آنان اغلب همچون اعجوبه، سوالات و حتی داستان های تخیلی را با گفتار سلیس مطرح می کنند.

هر گونه اختلال و یا تاخیر باید والدین را به این سمت هدایت کند که ممکن است فرزندشان دچار ناروایی گویی شده و نیاز است که متخصص درمانگر او را معاینه کند.

معمولاً کارشناسان زمانی معاینه و ارزیابی علائم را پیشنهاد می کنند که نزدیکان به ویژه پدر و مادر حتی نیمی از مکالمات روزمره کودک را متوجه نمی شوند.

گفتار درمانی کودکان ۳ ساله

 مهارت کلامی از موهبت های است که توجه به شواهد ظاهری نیز می تواند به شناسایی اختلالات آن کمک کند.

فراموش نکنید زمانی می توان مشکلات گفتاری کودکان سه سال را به درستی شناخت که از سیر طبیعی تکلم آگاه بود.

در ادامه این مطلب قصد داریم که شما را با تغییراتی محسوسی که الگوی رشد در سه سالگی پیدا می کند بیشتر آشنا کنیم تا علاوه بر این که مشکلات غیر عادی را سریعتر تشخیص دهید در زمینه درمان نیز دغدغه ای نداشته باشید و بدون چالش در این مسیر گام بردارید.

مهارت های کلامی کودکان سه سال

تشخیص به موقع اختلالات گفتاری علاوه بر آن که شانس بهبودی را افزایش می دهد می تواند از بروز مشکلات جانبی که اغلب اعتماد به نفس کودک را هدف قرار می دهد نیز جلوگیری کند.

 متاسفانه بسیاری از والدین به علت عدم آگاهی از زمان طلایی برای درمان غفلت کرده اند و سبب ماندگاری اختلالات در گفتار کودک شده اند.

در ادامه به رمزگشایی و ناگفته هایی که می تواند فرزند شما را از این دردسر نجات دهد اشاره می شود حتما آنها را با دقت مطالعه کنید.

کودکان سه ساله با استفاده از واژگان بسیاری که می آموزند قدم به قدم طبق این نقشه راه، مدل های گفتاری شاخصی را به نمایش می گذارند.

آنها علاوه بر این که بیشتر کلمات را به صورت واضح بیان می کنند علاقمند هستند درباره هر موضوعی اظهار نظر کنند.

شاید تعجب کنید اما کودکان در این سن نه تنها دسته بندی و جزئیات اشیاء را به خوبی به شکل شگفت انگیزی متوجه می شوند، قادر هستند همچون اعجوبه داستان هایی تخیلی را نیز بیان کنند.

برای تشخیص مهارت های گفتاری و ارتباطی شاخص کودکان در سن سه سالگی به توانمندی های برتر آن ها اشاره کلی می شود:

  • به شکل موفقیت آمیزی قادر هستند با سه تا پنج جمله، مکالمه مهیجی نیز ترتیب دهند.
  • کاربرد درست حروف اضافه همچون کنار، زیر، بالا می دانند به ویژه برای تشریح مکان و یا اشاره به جای خاص آنها را به کار می برند.
  • در این سن می آموزند چگونه احساسات و هیجانات منفی خویش را به شکل هیجان انگیز بیان کند.
  • از دیگر رفتارهای عجیب آن ها مطرح کردن بیش از ۴۰۰ سوال در روز است.
  • علاقه  بسیاری دارند که تصاویر ذهنی خود را با استفاده از جملات آرشیوی بیان کنند.
  • از دیگر فعالیت های مورد علاقه آن ها یادگیری ۱۰۰۰-۲۵۰ واژه جدید است.
  • بدون راهنمایی نیز می توانند علاوه بر اسم و فامیل خود، سوالات ساده را نیز پاسخ درست دهند.

اگر چه تعبیر خاصی از توانمندی های شاخص گفتاری کودکان سه ساله را تشریح کردیم اما نمی توان به آن ها به عنوان معیار اصلی نگاه کرد. شرایط و حتی وراثت می تواند در نمایش توانمندی کودک تاثیرگذار باشد.

مراجعه به گفتار درمانگر زمانی الزامی است که کودک قادر نباشد از این توانمندی به درستی استفاده کند.

فراموش نکنید که اشتباهات تلفظی برخی حروف و کلمات امر غیر متعارفی نیست و ممکن است در بیان بسیاری از کودکان تاثیرگذار باشد.

اگر چه توجه به زنگ هشدار علائم رفتاری امری الزامی است اما حساسیت بی جا نیز می تواند آرامش را از ذهن شما و حتی کودک برهاند، تشخیص نهایی باید به متخصص درمانگر سپرد.

راهکارهای کمک کننده به گفتار درمانی کودکان سه سال

والدین به عنوان نخستین راهنما می توانند علاوه بر این که الگوهای گفتاری موثری را به کودک آموزش دهند می توانند اختلالات گفتاری را نیز رمزگشایی کنند.

اگر شما نیز دوست دارید شاهد ارتقای توانمندی گفتاری کودکتان باشید و از تلفیق جذاب جملاتش لذت ببرید نباید از تاثیر شگفت انتخاب واژگان، لحن مناسب به ویژه در سالهای نخست چشم پوشی کنید.

بسیاری از والدین با این بهانه که فرصت چندانی ندارند از حرف زدن با کودک این فعالیت خارق العاده در تقویت کلام کودک طفره می روند.

باید بدانید که برای حرف زدن نیاز به ابزار خاصی نیست، اتفاقات روزمره با لحن درست و جملات متناسب نیز می تواند نتایج شگرفی را به همراه داشته باشد.

کتابخوانی نیز فعالیت دیگری است که می تواند آرامش زیادی را به فضا تزریق کند و در تقویت مهارت کلامی کودکان نیز بسیار کارآمد باشد. البته نباید فاکتور علاقه و تناسب با سن را فراموش کرد تا شاهد نتایج چند برابری نیز بود.

خوشبختانه تمامی کودکان دوست دارند حرف بزنند، پدر و مادر نیز می توانند بدون دردسر به صورت مستقیم قدم به قدم مفاهیم جدیدی را به کودک بیاموزند.

تماس چشمی راهکاری آسان و تاثیرگذار است تا علاوه بر شکوفایی مهارت های گفتاری در درک بهتر کودکان نیز نقش داشته باشد.

کودکان ذاتاً کنجکاو هستند شما نیز می توانید با مطرح کردن سوالاتی ساده و سریع هیجان بیشتری را نیز شاهد باشید علاوه بر آن که به کاهش مشکلات گفتاری کمک شایانی می کند.

انتخاب سوالات ساده با پاسخ های کوتاه همچون بله و خیر می تواند اقدامی خلاقانه باشد تا کودک علاوه بر سرگرمی و لذت، با اعتماد به نفس در این مسیر با شما همراه شود.

کم کم می توانید موضوعات چالشی را در قالب فعالیت های جذاب و با ابتکار قرار دهید تا پله به پله کودک نیز همگام شما شود.

یکی دیگر از فعالیت های دلچسب انتخاب داستان متناسب با علاقه و هوش کودک است. در آخر برای این که محکی از توجه و مهارتش به دست آورید می توانید سوالاتی را نیز بپرسید مانند:

  • دوست داشتی به جای قهرمان داستان چه می کردی؟
  • شخصیت مورد علاقه ات در داستان کدام بود؟
  • می توانی داستان را یک بار دیگر برای من تعریف کنی؟

یادتان باشد زمانی کودک از حضور در چنین فعالیت هایی احساس رضایت و امنیت می کند و مرزهای درونی را می شکافد تا شما بتوانید مهارت های درونی را بهتر شاهد باشید که در فضایی آرامش بخش صورت بگیرد.

برقراری تماس چشمی نیز می تواند علاوه بر تزریق حس خوب، زمینه ساز درخشش بهتر کودک شود.

مشاورین و متخصصان کار بلدی در مجموعه نورولند (فرزندان برتر سابق) فعالیت می کنند که بیش از هزار جلسه مشاوره کارآمد در کارنامه درخشان خود دارند.

اگر شما نیز تردید دارید که کودکتان دچار مشکلی است می توانید برای تشخیص دقیق از آنها کمک بخواهید، درمان بدون دارو نیز از دیگر مهارت های حرفه ای این مجموعه شاخص است البته سابقه ی پانزده ساله موفق نیز می تواند گوشه ای از توانمندی بالای این متخصصان را تایید کند.

مشاوره آنلاین از دیگر خدماتی است که فراهم کرده اند تا تمامی خانواده ها از سراسر کشور بتوانند بدون دغدغه شاهد تخصص و اخلاق حرفه ای باشند تا هر چه زودتر رفتارهای پر خطر کودک خود را شناسایی کنند و آینده هیچ کودکی  قربانی ناآگاهی والدین نشود.

تماس با نورولند

اگر دوست دارید علاوه بر عوامل بروز، درباره راهکارهای درمانی رایج اختلالات گفتاری نیز بیشتر بدانید مراجعه به وب سایت میدان ونک، ابتدای خیابان گاندی جنوبی، پلاک ۱۴۲ واحد ۲۴ پیشنهاد می شود علاوه بر آن کافی است تلفن را بردارید و با شماره تلفن ۰۹۱۲۴۹۴۲۷۷۳ تماس بگیرد تا کارشناسان در سریع ترین زمان پاسخگویی سوالات شما باشند.

افزودن دیدگاه جدید