گفتار درمانی کودک ۴ و ۵ ساله

گفتار درمانی کودک ۴ و ۵ ساله

زمانی می توان امیدوار بود که در مسیر رشد مهارت های گفتاری کودکان مشکلی وجود ندارد که علائم و راهکار های درمانی اختلالات گفتار و زبان را به درستی شناخت.

نورولند (موسسه فرزندان برتر سابق) با داشتن کادری مجرب از برترین کارشناسان و متخصصان نیز با درج مطالب جامع در وب سایت خود این خلاء آموزشی را به نحو احسنت پر کرده است تا آینده هیچ کودکی قربانی ناآگاهی والدین نشود.

در صفحه مقالات گفتار درمانی کودکان، مطالب به شکل مرتب قرار گرفته اند تا تمامی افراد با هر سطح از سواد بتوانند بهره کافی از این اطلاعات مفید ببینند، البته نباید فراموش کرد زمانی می توان نشانه های خطر در رشد گفتار و زبان کودکان را بهتر شناخت که با اصطلاحات رایج بیگانه نبود.

چرا باید والدین اطلاعات خود را افزایش دهند؟

برای این که تبدیل به پزشک و یا مهندسی توانمند شد، بدون گذراندن آموزشات تخصصی، میسر نیست اما متاسفانه بسیاری بدون آگاهی پذیرای نقش پدر و مادر می شوند که می تواند لطمات جبران ناپذیری به آینده فرزندشان تحمیل کند.

اگرچه کارشناسان متخصص عهده دار تشخیص و درمان اختلالات مرتبط با سنین کودکی هستند اما والدین با مراوده نزدیکی که با فرزند خویش دارند سریع تر از هر شخصی می توانند هر گونه سر نخی را در زمینه وجود اختلال ببینند.

نه به اضطراب، نه به اختلالات گفتاری

مشاوران و درمان گران حاذق موسسه نورولند (فرزندان برتر سابق) این مطلب جامع را تهیه کرده اند.

اگر شما نیز تردید دارید که فرزندتان درگیر اختلالات گفتاری شده است پس از مطالعه این مطلب و آگاهی از نکات شاخص گفتار درمانی کودکان ۴ و ۵ ساله می توانید از خدمات مشاوره ای آنلاین استفاده کنید و در صورت محرز شدن، درمان به صورت حضوری نیز پیگیری کنید.‌

خانواده های ساکن شهرستان نیز می توانند از طریق آنلاین با مرکز حرفه ای نورولند در ارتباط باشند تا با کاهش فشار روانی تشخیص دهند که خطری گفتار طبیعی فرزند آن ها را تهدید می کند و یا خیر.

از اختلالات گفتاری چه می دانید؟

برای درک بهتر این مطلب اصطلاحات رایج‌ به صورت جامع و تخصصی جمع آوری شده اند که پیشنهاد می شود مقاله گفتار درمانی کودکان را به دقت بخوانید تا اطلاعات فوق العاده ای را نیز به دست آورید.

شاید شما نیز با شنیدن اصطلاح گفتار درمانی فکر می کنید که در این حوزه فقط تشخیص و درمان اختلالات گفتاری صورت می گیرد اما بد نیست بدانید که این متخصصان علاوه بر بهبود تمامی مشکلات گفتاری همچون لکنت زبان، قادرند خدماتی ویژه برای مشکلات درک زبانی و اختلال در بلع نیز ارائه کنند. در ادامه بیشتر به راهکار های موثر بر گفتار درمانی کودکان ۴ سال و ۵ سال می پردازیم.

گفتار درمانی کودک 4 ساله

گفتار درمانی کودک ۴ ساله

زمانی می توان گفت که یک کودک از نظر گفتاری با چالشی مواجه نیست که مهارت های گفتاری اش متناسب با سن در سیر طبیعی طی شود. هر گونه ناروا گویی در زمینه شنیدن، درک کردن و حتی تکلم می تواند به منزله زنگ خطر باشد.

راهکار های ساده و موثر در تشویق کودک ۴ ساله برای همراهی یک گفتگو

برقراری تماس چشمی موثر

اگر والدین می دانستند که حفظ تماس چشمی حتی در گفتگو های روزمره تا چه حد می تواند  مشکلات گفتاری کودکان را کمرنگ کند، آن را دست کم نمی گرفتند.

البته به این مفهوم نیست که جملات سنگینی را به کار برد که رنج و سختی بیشتری را بر روان حساس کودکان وارد می کند.

بهتر است با انتخاب جملات ساده و روان و داشتن تماس چشمی بدون فشار روانی کودک را وا داشت که یک مکالمه جذاب را ادامه دهد. این اقدام نه تنها می تواند از فقر کلمات و چالش های مرتبط جلوگیری کند بلکه فرصتی برای دیده شدن به کودک می دهد به حدی که ممکن است حتی داستان های طولانی را نیز تعریف کند.

برخی از والدین ژست فیلسوفانه می گیرند و با انتخاب موضوعاتی خاص و سخت دره عمیقی بین خود و کودک ایجاد می کنند که علائم ناروایی بیشتری را در گفتار کودک نیز به وجود می آورد.

ابتکار و خلاقیت با جایگزین کردن اصطلاحات کودکانه

تمامی کودکان همواره از یک الگوی خاص برای ارتباط با دیگران استفاده نمی کنند. اگر دوست دارید که فرزندتان با میل و اشتیاق خود از راهکار های موثر درمانی استقبال کند، باید بستر را فراهم کنید.

به طور مثال "به به" کلمه رایجی است که کودکان زیادی آن را جایگزین خوراکی ها می کنند. والدین نیز می توانند به صورت هوشمندانه و با کار بردن این اصطلاح علاوه بر جلب نظر کودک به یادگیری نیز کمک کنند.

کلام جذاب و رمز گشایی از اصطلاحات رایج می تواند به عنوان فرمولی هیجان انگیز در آموزش کلمات مترادف به کودکان کمک کند البته زیاده روی نیز توصیه نمی شود که ممکن است این روش برای کودک جذابیت خود را از دست بدهد.

انعطاف رفتاری با کودک

زمانی می توان انتظار بازدهی از راهکار های درمانی را داشت که در مراوده با کودک نه تنها از رفتار های انقباضی همچون اصرار و فشار کمتر استفاده شود بلکه فضا را به گونه ای فراهم کرد که کودک بدون احساس سر خوردگی بتواند با پشتیبانی والدین قدم به قدم در این مسیر راه برود.

فراموش نکنید استفاده از جملات کوبنده و منفی نه تنها تاثیر گذار نیستند بلکه ممکن است استرس و اضطراب زیادی را نیز به روان آن ها تحمیل کند که حتی در اعتماد به نفس نیز تاثیر منفی داشته باشد بنابراین بهتر است کمتر از عباراتی منفی استفاده کنید مانند:

  • "هر وقت جمله ات رو کامل کردی من گوش می دم"
  • "نمی تونی بدون این که بریده بریده حرف بزنی منظورت رو بگویی؟"
  • "بگو منظورت از این حرف چیه؟"
  • "اونقدر شل و آروم صحبت می کنی که هیچ کس نمی تونه صدات رو بشنوه"

اگرچه که کاربرد چنین جملات منفی می تواند به ماندگاری ناروایی های گفتاری کودکان بیانجامد اما متاسفانه برخی والدین با رفتار های تنبیه گونه و خشونت آمیز علاوه بر این که کمکی به درمان فرزند خود نمی کنند، مشکلات بیشتری را نیز به وجود می آورند که ممکن است انزوا طلبی و سر خوردگی را نیز برای آن ها به ارمغان بیاورد.

پایبندی به قانون های فرضی موثر بر بازدهی فعالیت های گفتار درمانی

زمانی کودک می تواند برای شکست مرز های درونی انگیزه داشته باشد و مکالمه درست را نیز به نمایش بگذارد که والدین نقش حمایت گرانه خود را به درستی انجام دهند و قدم به قدم در این مسیر همگام با کودک باشند تا علاوه بر کاهش استرس و بار روانی، احساس امنیت به او بدهند.

در ادامه به یک برنامه و قانون فرضی اشاره می شود که عمل به آن می تواند در درخشش توانمندی کودکان تاثیر باور نکردنی بر جای بگذارد.

  • زمانی که نزدیک به ۴۰ درصد از مفاهیم جملات کودک به درستی درک نشوند می توان با جملاتی آرام بخش از کودک خواست که جملات خود را تکرار کند.
  • در صورتی که نزدیک به ۷۰ درصد منظور جملات درک شوند طرح سوالات خلاقانه می تواند به تشویق کودک بیانجامد.
  • زمانی می توان مکالمه را پیش برد که بیش از ۷۰ درصد مفاهیم را به خوبی متوجه شد که در این صورت تکمیل عبارات کودک نیز پیشنهاد می شود.

فراهم کردن شرایط برای خواندن کتاب های جذاب

یکی دیگر از روش هایی که می توان بدون فشار روانی و به صورت غیر مستقیم مهارت های گفتاری را به کودک آموخت، خواندن کتاب متناسب با شرایط سنی است. البته استفاده از اقدامات زیر تاثیر آن را دو چندان می کند:

آموزش حروف

کودکان ذهن قدرتمندی دارند که می توان از آن بهره برد و با فعالیت کتاب خواندن شاهد نتایج شگرفی بود.

به طور مثال می توانید کودک را ترغیب کنید که حروف اول اسم خود یا نزدیکان را در کتاب بیابد همچنین آموزش تلفظ نیز از دیگر فعالیت هایی است که کودکان به آن علاقمند هستند.

آموزش علائم و نشانه ها

کتاب خوانی این فعالیت ایده آل می تواند شرایط را برای بازی و تعامل نیز فراهم کند. آموزش علائم و نشانه ها در قالب پرسش هایی که مرتبط با موضوع کتاب هستند نیز می تواند یک فعالیت جالب و موثر باشد.

به طور مثال می توان صندلی را با دست اشاره کرد و با تکرار نامش آن را در ذهن کودک ثبت کرد.

بازی با اصوات

انتخاب کتاب با موضوعات الهام گرفته از طبیعت، فرصت جذابی فراهم می کند تا کودکان با شخصیت های آن ارتباط برقرار کرده و با تقلید صدای آن ها مهارت های خویش را نیز ارتقا بخشند.

به طور مثال می توان گفت که گاو می گوید "ما " .

کودک با تکرار این قبیل اصوات علاوه بر شادی و تفریح در این زمینه نیز موفقیت هایی را به دست می آورد.

ساخت قافیه با کلمات مهیج

از دیگر سرگرمی هایی که می توان با کتاب خوانی ترکیب کرد، قافیه سازی با کلمات نزدیک به یکدیگر است. به طور مثال بیان کلماتی مانند "توپ و توت"، "پارچ و قارچ"، "شیر و سیر" می تواند کودکان را هیجان زده کند.

داستان سرایی توسط کودک

کودکان با تصاویر ذهنی قدرتمندی که دارند به راحتی می توانند از همین خزانه واژگان محدود خود داستان هایی را روایت کنند. اگر دوست دارید شاهد توانمندی فرزندتان در زمینه شخصیت سازی باشید از او بخواهید داستان را خود تمام کند.

داشتن تماس چشمی مستقیم علاوه بر آن که به رویا پردازی آن ها کمک می کند می تواند تسلط بیشتر کلام را نیز در پی داشته باشد.

در ادامه نیز به نکات شاخصی که می توانند نتایج این فعالیت خیره کننده را دو چندان کند اشاره می شود:

  • زمانی می توان انتظار خلق فضایی خاص و سرگرم کننده برای کتاب خوانی کودکان را داشت که انتخاب کتاب متناسب با سن و علاقه باشد.
  • اگر احساس می کنید فرصت چندانی برای این فعالیت ندارید بهتر است آن را انجام ندهید. تعجیل و فشار نه تنها هیچ تاثیری بر تقویت مهارت های گفتاری ندارد بلکه می تواند حتی کودکان را نیز دچار وسواس کند.
  • خلاقیت و ابتکار در استفاده از رفتار های هیجان زده علاوه بر این که می تواند کودکان را وا دارد با تمام حواس خویش گوش دهند بلکه در نمایش مهارت داستان سرایی آن ها نیز تاثیر گذار است.
  • فراموش نکنید کتاب خواندن اگرچه در ظاهر فعالیتی ساده به نظر می رسد اما نتایج شگرفی در یادگیری مهارت های زبانی و گفتاری کودکان دارد که علاوه بر تسلط می تواند آن ها را با الگو های طبیعی آشنا کند تا بدون دغدغه در این مسیر پیش روند.
  • این روش تحسین شده فرمول جذابی است که در صورت ادغام با رفتار های موثر همچون تماس چشمی و یا انتخاب داستان هایی مصور می تواند از احساس طرد شدگی کودکان جلوگیری کند و آرشیو قدرتمندی از کلمات و جملات جدید را ذهنشان ثبت کند.

ساخت آلبوم تصاویر

اگر کتاب ها و مجلاتی دارید که عکس هایی متناسب با علاقه کودکتان دارد، می توانید آن ها را برای ساخت یک آلبوم جذاب انتخاب کنید.

این فعالیت علاوه بر نمایش ابراز احساسات کودک، نتایج برجسته ای در ترغیب او برای حرف زدن نیز می گذارد به طوری که خود طوطی وار داستان های ذهنی را بیان می کند.

اگر والدین بتوانند تماس چشمی مناسبی نیز برقرار کنند و در صورت لزوم عکس العمل هیجان زده نشان دهند شاهد درخشش بیشتر توانمندی های کودک خواهند بود که می تواند اعتماد به نفس بیشتری را نیز به او هدیه دهد.

خوشبختانه در اینترنت تصاویر مناسب بسیاری وجود دارد که والدین می توانند متناسب با علاقه کودک بهترین را انتخاب و یک آلبوم شگفت انگیز را خلق کنند تا کودک نیز در این فعالیت به ظاهر ساده شرکت کند و علاوه بر افزایش کارایی بتواند حس خوبی را نیز تجربه کند.

برای استفاده از خدمات گفتار درمانی کودکان ۴ سال چه باید کرد؟

ممکن است کودکان با بروز برخی از رفتار ها پوششی برای مخفی کردن اختلالات گفتاری تشکیل دهند اما در صورتی که والدین احساس می کنند ممکن است فرزند آن ها دچار مشکلات گفتاری باشد بهتر است که در گام نخست از گفتار درمانگر این متخصص توانمند کمک بگیرند.

با توجه به تنوع علائم و تجویز راهکار های درمانی متناسب با هر فرد، ارزیابی شواهد به صورت اصولی صورت می گیرد اما به طور کلی زمانی گفتار یک کودک ۴ ساله را سالم می دانند که نه تنها اغلب جملات را به صورت روان و سلیس بیان می کند بلکه قادر به درک منظور دیگران نیز باشد.

ممکن است برخی از والدین به جای تشخیص به موقع با سرسری گرفتن این قبیل معضلات زمان طلایی که کودک می تواند از راهکار های درمانی موثر استفاده کند را پوچ کنند.

شناخت مسیر طبیعی دست یابی به مهارت های درک زبانی و گفتاری کودکان ۴ ساله می تواند از بروز چنین فاجعه ای جلوگیری کند. اگر دوست دارید که مهارت های شاخص گفتاری کودکان ۴ سال را بهتر بشناسید با ما همراه باشید.

مهارت های گفتاری کودکان ۴ ساله در زمینه شنیدن و درک کردن

  • کودکان در این سن بدون راهنمایی نیز قادرند کلمات مرتبط با ترتیب مانند آخرین، اولین، قبلی و بعدی را به درستی به کار ببرند.
  • کلمات مرتبط با زمان همچون امروز، فردا، دیروز را به خوبی می شناسند و از آن به درستی استفاده می کنند.
  • کودکان در سن ۴ سالگی علاوه بر این که قادرند درخواست های دو جمله ای را به درستی درک کنند بلکه با تداعی آن ها در ذهن واکنش بجایی را نیز نشان می دهند مانند "کتابت را بردار و در کمد قرار بده".
  • از دیگر موهبت های درونی که کودکان ۴ ساله به آن دست پیدا می کنند درک درخواست های والدین و یا حتی مربیان است مانند ترسیم نقاشی بر روی برگه.

به طور کلی زمانی می توان گفت که ممکن است کودک ۴ ساله در زمینه شنیدن و درک کردن با مشکلی مواجه باشد که علاوه بر کاربرد نادرست مهارت های گفتاری با نمایش واکنش های غیرمرتبط دیگران را حیرت زده کند.

مهارت های گفتاری در زمینه حرف زدن در سن ۴ سالگی کودکان

  • بیان درست اصوات حروفی مانند "ل، ر، س، ش، چ، ز" در تکلم کمتر کودکی در ۴ سالگی دیده می شود اما اغلب قادرند تلفظ سایر حروف را به درستی بازگو کنند.
  • از دیگر توانمندی های منحصر به فرد در این سن، پاسخ دهی به پرسش هایی است که می شنوند علاوه بر آن که به صورت قدرتمند مهارت خویش را با واژگانی بدون تکرار به رخ دیگران می کشند. به طور مثال "چه گفتی؟".
  • کودکان ۴ ساله می توانند با دیگران گفت و گو های سازنده ای داشته باشند و یا حتی داستان های جذابی را بیان کنند که نگاه دیگران را جلب کند.

والدین به عنوان مهمترین افرادی که با کودک در ارتباط هستند می توانند هر گونه مساله ای را به سرعت تشخیص دهند.

جدی گرفتن نشانه های خطر در رشد گفتاری کودکان حتی اگر به شکل بیان شل مانند باشد بسیار مهم است اما نباید فراموش کرد که همیشه برای بهبودی نیاز به راهکار های خاصی نیست. تمارین موثری نیز طراحی شده اند که به راحتی می توان در منزل انجام داد و از تاثیرات آن بهره برد.

تمارین و راهکار های ساده اما با نتایج شگرف در کاهش مشکلات گفتاری کودکان ۴ ساله

  • آموزش کلمات مرتبط با ترتیب همچون اولین، آخرین، چپ، راست و یا توضیح روابط بین آن ها می تواند با چاشنی خلاقیت همراه شود تا کودک بدون اضطراب آن ها را به درستی بیاموزد.
  • اگر کودک برای شروع یک مکالمه انگیزه ندارد می توانید با موضوعات مورد علاقه اش شروع کنید تا خود به خود با شما همگام شود.
  • کمتر کودکی را می توان پیدا کرد که به حیوانات و گیاهان علاقه نداشته باشد اگر دوست دارید از این فرصت برای حرف زدن استفاده کنید می توانید تمرینی را طراحی کنید تا کودک با گروه بندی و دریافت کادو انگیزه دو چندانی پیدا کند.
  • از مهمترین فاکتور هایی که می تواند در بازدهی تمارین تاثیر گذار باشد فراهم کردن شرایط است تا کودک بدون استرس و تنش همراهی کند در غیر این صورت نه تنها نتیجه ای مشاهده نمی شود بلکه می تواند به عنوان مانعی بر سر راه گفتار درمانی نیز قرار گیرد.
  • فراموش نکنید کودکان درگیر اختلالات گفتاری علاوه بر ضعف ممکن است به دلیل کمبود اعتماد به نفس تمایلی برای حرف زدن نداشته باشند. شما باید از کوچک ترین فرصتی استفاده کنید تا کودک با شما همگام شود.
  • از نکاتی شاخصی که می تواند جادوی تمارین و حتی بازی ها باشد در نظر گرفتن علاقه کودک است.

اگرچه سعی شد که به راهکار های گفتار درمانی در منزل بیشتر پرداخته شود اما نباید فراموش کرد که متخصصان حاذق و توانمندی وجود دارند که می توانند پس از تشخیص دقیق، راهکار های اصولی را تجویز کنند. بنابراین هر پدر و مادری برای این که در آینده دچار افسوس نشوند باید هر گونه زنگ خطر را جدی بگیرد تا گفتار درمانگران متخصص پس از ارزیابی و معاینه تشخیص نهایی را اعلام کنند.

گفتار درمانی کودکان ۵ ساله

گفتار درمانی کودکان ۵ ساله

آیا گفتار همان زبان است؟

اگرچه در ظاهر زبان و گفتار یکی به نظر می رسند اما بد نیست بدانید که کاربرد اصلی زبان در برقراری ارتباط و مراودات است.

در حقیقت فرد از این طریق آگاهی کسب می کند و منظور خویش را به دیگران منتقل می کند اما به شکل کلامی زبان، گفتار می گویند که عناصر اصلی آن را کلمات، حروف و لحن مناسب تشکیل می دهند.

چه زمان باید شک کرد که کودک دچار اختلالات زبانی یا گفتاری شده است؟

با توجه به این که زبان و گفتار در بسیاری از جا ها به اشتباه استفاده می شوند نیاز است که افراد متخصص به تشخیص این قبیل اختلالات بپردازند اما در ادامه به نکات موثر اشاره می شود تا هر گونه زنگ خطر سریع شناسایی کنید.

کودکان مبتلا به تاخیر زبانی قادر نیستند جملات متناسب با شرایط به کار گیرند. استفاده از کلمات درست و صحیح ممکن است والدین را نیز دچار اشتباه کند که فرزندشان از سیر طبیعی مهارت های گفتاری برخوردار است.

اما در مقابل کودکانی که از تاخیر در گفتار رنج می برند با ناتوانی در درک مفاهیم شناخته می شوند. این چالش هیچ تاثیری بر بیان درست احساسات، هیجانات و مفاهیم آن ها ندارد بلکه فقط در درک درست تاثیر منفی دارد.

خدمات گفتار درمانی کودکان در چه حوزه ای هستند؟

گفتار درمانگران که به آسیب شناسان گفتار و زبان نیز شناخته می شوند قادرند با استفاده از شواهد رفتاری تشخیص دهند که یک کودک توانسته مهارت های زبانی، فرآیند های ذهنی مرتبط با اصوات، بلع و یا گفتار خود را به درستی کسب کند و یا خیر.

دریافت خدمات گفتار درمانی از آن جهت مهم است که کمک می کند کودکان بتوانند با مشکلات خود مواجه شوند و کم کم توانمندی بهتری را نیز در مهارت های گفتاری به نمایش بگذارند. البته نباید فراموش کرد که افراد بزرگسال نیز ممکن است نیاز باشد به دلایل مختلف از این خدمات شگرف استفاده کنند.

در گفتار درمانی دو مؤلفه اصلی همواره مطرح است:

۱- برقراری هماهنگی:

تاثیر آن را می توان در بیان سلیس و روان کلمات و جملات دانست.

۲- در زمینه درک و بیان زبان:

استفاده هوشمندانه از فرم های نوشتاری، عکس و علائم علاوه بر استفاده از سیستم های ارتباطی مانند رسانه های اجتماعی، کامپیوتر ها و ... می تواند به این هدف منجر شود.

استفاده از خدمات گفتار درمانی برای چه گروهی از کودکان الزامی است؟

در حال حاضر اختلالات گفتاری گریبان گیر بسیاری از کودکان شده اند که حتی در رفتار آن ها نیز تاثیر منفی دارد.

متخصص درمانگر پس از معاینه و ارزیابی دقیق می تواند تشخیص نهایی را بیان کند. نباید فراموش کرد که برخی از کودکان درگیر، اگرچه قادرند جملات و کلمات را به صورت روان و سلیس و حتی تلفظ درست به کار ببرند اما نمی توانند در موقعیت های چالشی حتی از زبان بدن برای ابراز احساسات استفاده کنند.

بی توجهی به درمان این قبیل رفتار ها ممکن است معضلات بسیاری را برای این گروه به همراه داشته باشد.

آسیب مغزی و یا عفونت نیز از دیگر دلایلی هستند که ممکن است ناروایی های گفتاری را به کودکان تحمیل کند. بهره گیری از خدمات گفتار درمانی می تواند از شدت این ضعف بکاهد تا درست گویی را بیاموزند.

برای شناسایی کودکان درگیر تاخیر گفتاری یا زبانی چه مواردی باید رعایت شود؟

والدین نخستین افرادی هستند که می توانند زنگ خطر وجود اختلالات گفتاری یا زبانی را بشنوند. آسیب شناسان گفتار و زبان طی تست های استاندارد به تشخیص قطعی کمک می کنند.

مهارت گفتاری کودکان و همچنین توسعه زبان، سیر طبیعی متناسب با سن دارد به همین منظور تست های استانداری طراحی شده اند که به درمانگران کمک می کنند تا به صورت دقیق میزان مشکل و راهکار درمانی را بیان کنند‌.

در ادامه گریزی به ارزیابی های شاخصی که می تواند در شناسایی و یا پیشنهاد راهکار درمانی توسط متخصص گفتار و زبان کمک کند اشاره شده است:

  • شدت توانایی درک کودک یا زبان دریافت مفاهیم کلامی
  • قدرت کودک برای ابراز مفاهیم و یا زبان بیان
  • بهره گیری از زبان بدن همچون اشاره و حرکت سر برای تفهیم منظور
  • بررسی دقیق لحن صدا و بیان، میزان رسا و وضوح واژگان
  • ارزیابی دقیق نحوه حرکت و قرار گیری لب و زبان در زمان حرف زدن

این قبیل اطلاعات می تواند دید کلی نسبت به وجود یک اختلال را بدهد. اگر شما نیز احساس می کنید که در گفتار کودکتان علائم هشدار دهنده ای وجود دارد می توانید با کارشناسان توانمند نورولند (موسسه فرزندان برتر) در تماس باشید تا در صورت وجود هر گونه اختلال آن را سریع تر شناسایی کرده و از اقدامات درمانی بهره بگیرید.

نقش گفتار درمانگر در بهبود اختلالات گفتاری و زبانی

تشخیص درست و ارائه راهکار های درمانی علاوه بر آن که می تواند به خوبی ضعف های گفتاری و یا زبانی کودکان را بهبود بخشد، می تواند اعتماد به نفس زیادی را به آن ها نیز تزریق کند.

 همچنین این متخصصان توانمند معمولا برنامه های آموزشی که اغلب به صورت فعالیت سرگرم کننده و یا بازی های مهیج هستند را نیز پیشنهاد می کنند تا این قبیل فعالیت ها در منزل نیز ادامه داشته باشند و روند درمانی سریع تر پیش برود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود:

خواندن شعر های جذاب و کودکانه

متاسفانه مشغله ها و دغدغه های زندگی امروز فرصت چندانی را به والدین نمی دهد که با کودکان حرف بزنند و یا حتی بازی کنند اما آواز خوانی و شعر خوانی فعالیت ساده و مهیجی است که می تواند تعامل کلامی ویژه ای را با کودک به وجود آورد.

کودک در این سرگرمی جذاب می آموزد که چگونه مهارت های زبانی را به درستی استفاده کند. پخش موسیقی و آواز خوانی همراه با کودک خود را امتحان کنید تا از نتایج شگفت آور آن هیجان زده شوید.

بد نیست بدانید که در این فعالیت به ظاهر ساده بخش های مختلف مغز که مرتبط با حرف زدن هستند نیز درگیر می شوند که تاثیر آن را دو چندان می کند. بی جهت نیست که گفتار درمانگر ها تاکید زیادی بر این روش دارند.

استفاده از فعالیت های روزمره

فراهم کردن فضای شاد علاوه بر این که توانایی کودکان را بهبود می بخشد، می تواند از نظر روحی نیز برای آنان تاثیرات شگرفی به همراه داشته باشد.

حمام کردن، پیاده روی و یا حتی غذا خوردن را به عنوان موقعیتی جذاب ببینید که می توانید با کودک حرف بزنید و یا حتی موسیقی پخش کنید و بخوانید. اگر می دانستید آواز خوانی و پخش موسیقی در مقایسه با تماشای تلویزیون چقدر می تواند نتایج ماندگاری را به همراه داشته باشد آن را بیشتر جدی می گرفتید.

در جلسات مشاوره ای نیز اغلب گفتار درمانگر ها به خانواده ها توصیه می کنند که همواره فرصت های ویژه ای را فراهم کنند که کودک بتواند در محیط های اجتماعی همچون خانواده و دوستان به شکل دلچسبی مهارت های گفتاری را بیاموزد و به نمایش بگذارد.

مطالعه داستان های جذاب با موضوعات کودکانه

تاثیری که استفاده از خدمات گفتار درمانی برای کودکان ۵ سال دارد بسیار بیشتر از سایرین است.

این گروه علاوه بر این که توانسته اند مهارت های گفتاری شاخصی کسب کنند، از نظر درک نیز پیشرفت های قابل ملاحظه دارند.

قصه های صوتی و بازخوانی آن توسط کودک ۵ ساله می تواند علاوه بر آن که به عنوان روشی جذاب مطرح باشد، نتایج شگفتی نیز به همراه دارد.

فضایی فراهم می شود تا چالشی جذاب با واژگان قدیمی داشته باشند و دنیای واژگان خود را نیز وسیع تر کنند. اگر به دنبال سطح کارایی بالاتری هستید بهتر است در انتخاب موضوع دقت داشته باشید.

مهارت های گفتاری شاخص کودکان ۵ ساله

توجه به مهارت های گفتاری متناسب با شرایط سنی می تواند به عنوان چراغ راهی باشد که علائم هشدار دهنده را نشان دهد. در ادامه به ملموس ترین مهارت های گفتاری کودکان ۵ ساله گریزی زده شده است:

  • بیان درخواست ها به صورت روشن و ملموس از توانمندی های کودکان ۵ است.
  • قادرند از دستور زبان به درستی استفاده کنند.
  • در این سن تلفظ اشتباه حروفی مانند "س" یا "ف" امری چندان غیر معمولی نیست اما این گروه توانمندی شاخصی در کاربرد هنرمندانه لحن صدا برای ابراز هیجانات شخصی دارند.
  •  این کودکان بدون آن که خسته شوند همواره در حال حرف زدن دیده می شوند.
  • از دیگر توانمندی هایی که در این سن به چشم می خورد درک ارتباط بین مطالب مختلف است.
  • کنجکاوی بالای آن ها فرصتی فراهم می کند که سوالات زیادی را بپرسند.
  • کاربرد هنرمندانه حروف ربط و افعال متناسب از دیگر توانمندی های شاخص آن هاست.

کودک در خانواده این محیط اجتماعی کوچک مهارت های گفتاری را از والدین و اطرافیان می آموزد. نیاز است که برای داشتن فرزندی سالم از کوچک ترین فرصت برای آموزش بهره برد. برای این که بهتر بتوانید تشخیص دهید که کودک ۵ ساله شما از نظر مهارت های گفتاری در چه سطحی است با ما همراه باشید.

مهارت های شاخص زبان دریافتی

کودکان ۵ ساله در زمینه مهارت های زبانی دریافتی به حدی از توانمندی می رسند که نه تنها در مراودات ارتباطی خویش قادرند منظور دیگران را به درستی متوجه شوند بلکه حتی با پیگیری درخواست های سه مرحله ای اغب دیگران را هیجان زده می کنند. به عنوان مثال زمانی که از آن ها درخواست می شود که "کتابت را بردار و در کمد قرار بده سپس دست هایت را بشور" آن ها را به درستی پیگیری می کنند.

مهارت های زبان اظهاری

زمانی می توان گفت که کودک ۵ ساله از نظر زبان اظهاری با چالش مواجه است که نتواند افکار درونی و هیجانات خویش را در قالب جملات درست به کار ببرد.

در این سن کودکان می توانند علاوه بر استفاده درست از حروف ربط عباراتی بیش از ۶ واژه را نیز به درستی بیان کنند.

اگر احساس می کنید که فرزند شما قادر نیست اجزای اشیا پیرامون را به درستی تفکیک کند و یا حتی درباره آن ها اظهار نظر کند باید این رفتار را جدی بگیرید.

اگرچه متخصص درمانگر نقش اصلی را در بهبود ضعف های گفتاری ایفا می کند اما تمارین گفتار درمانی در منزل نیز وجود دارد که می تواند به توسعه این مهارت بیانجامد که در ادامه چند مورد گریزی زده می شود:

تشویق کودک به حرف زدن

اگر شما نیز جز آن دسته از پدر و مادرانی هستید که چندان وقتی برای حرف زدن با کودک خود ندارید، می توانید با مطرح کردن سوالاتی صریح، علاوه بر این که فرصتی شگفت فراهم می کنید تا کودک مسائل را در ذهن تداعی کند مقدمات گفتگو را نیز چیده اید. به طور مثال از کودک سوالاتی مانند این بپرسید: "برنامه ات برای امروز چیه؟"

داشتن تماس چشمی و نمایش این که به کودک توجه دارید می تواند اعتماد به نفس بیشتری به او بدهد که تراوشات ذهنی خود را بیان کند.

فراهم کردن فرصت برای حفظ شعر، داستان و یا سرود خوانی

کمتر کودکی را می توان پیدا کرد که علاقه ای به شعر های کودکانه با آهنگ جذاب ندارند. بد نیست بدانید که این قبیل فعالیت های به ظاهر ساده علاوه بر این که زمینه را فراهم می کنند کودکان کلمات جدید را بیاموزند، در تقویت حافظه نیز اثر بخشند اما تعادل را فراموش نکنید تا لطف خود را از دست ندهد.

انتخاب الگوی کلامی جذاب

تلفظ نادرست حروف مشکل شایعی است که بر سر راه بسیاری از کودکان قرار می گیرد. در صورتی که بتوان به صورت غیر مستقیم اشتباهات را تصحیح کرد به عنوان راهکاری تاثیر گذار پیشنهاد می شود.

کاهش استرس های محیطی

استرس و فشار های روانی می تواند در صورت تداوم علاوه بر این که ضعف های بسیاری را بر توانمندی های کودکان تحمیل کند حتی به متلاشی کردن اعتماد به نفس آن ها نیز بیانجامد.

اگر کودک شما در محیطی رشد می کند که استرس و نگرانی تبدیل به امری رایج شده است می توانید با ورزش و انجام بازی های گروهی فرصتی جذاب فراهم کنید تا علاوه بر التیام این زخم های روحی مراوده بیشتری با فرزند خود نیز داشته باشید. رعایت رژیم غذایی متناسب از دیگر نکاتی است که نباید آن را سرسری گرفت.

اگر پس از رعایت این موارد همچنان کودک شما دچار مشکلات گفتاری است حتما با جدیت اقدامات درمانی را دنبال کنید. گفتار درمانگر متخصصی است که با علم و تخصص خود می تواند به شما در این زمینه کمک زیادی کند.

سخن پایانی

مقالات جامع و بسیاری در وب سایت نورولند گنجانده شده است تا خانواده ها را با نقش خود در تشخیص و حتی تسریع روند بهبودی مشکلات گفتاری و زبانی کودکان آشنا کند.

داشتن فرزندی سالم به ویژه از نظر مهارت های ملموس گفتاری آرزوی هر پدر و مادری است. پس حتما مرحله شناسایی علائم هشداری و سپس بحث درمان را جدی بگیرید و از رفتار های مخرب همچون اصرار بیجا و یا حتی تنبیه و تحقیر که می تواند تمامی زحمت های گفتار درمانگر را نابود کند و حتی به تشدید اختلال نیز بیانجامد، پرهیز کنید.

اگر دوست دارید علاوه بر عوامل بروز، درباره راهکارهای درمانی رایج اختلالات گفتاری نیز بیشتر بدانید مراجعه به وب سایت میدان ونک، ابتدای خیابان گاندی جنوبی، پلاک ۱۴۲ واحد ۲۴ پیشنهاد می شود علاوه بر آن کافی است تلفن را بردارید و با شماره تلفن ۰۹۱۲۴۹۴۲۷۷۳ تماس بگیرد تا کارشناسان در سریع ترین زمان پاسخگویی سوالات شما باشند.

افزودن دیدگاه جدید